Mitaleita ja kokemusta vuoden 2016 ensimmäisestä Junnu Cupista

Sakea lumipyry saattoi vuosaarelaiset judokat Järvenpäähän vuoden ensimmäisiin Junnu Cup -kisoihin. Järvenpään Akagin isännöimissä kisoissa oli 170 osallistujaa, ensimmäistä kertaa myös aikuisia. Junnu Cup on Etelä-Suomen alueen pitkä perinne: moni on saanut ensikosketukseen shiaihin, kisoihin, juuri Junnu Cupissa. Kuvassa osa kisaajista alkulämmittelyssä.

Meitä budoviikinkejä oli mukana 10 nuorta kilpailijaa, neljä ohjaajaa ja paljon vanhempia ja muutama sisaruskin. Painoluokat määrättiin perinteiseen Junnu Cup -tapaan vasta punnituksen jälkeen. Joissain painoluokissa jokainen otteli jokaista vastaan. Niissä painoluokissa, joissa oli paljon osallistujia, paremmuus ratkaistiin cup-menetelmällä.

Seuramme nuoret pärjäsivät kisoissa hyvin, vaikka yhtään sarjavoittoa ei tällä kertaa saatukaan. Joka toinen sai mitalin: 3 hopeaa ja 2 pronssia (Marja, Jami, Christian, Konsta ja Ivan).

Arttu lähti rohkeasti joka otteluun, vaikka useimmat vastustajat olivat keltavöisiä. Konsta pääsi loppuotteluun, jossa Magasin edustaja oli tällä kertaa liian kova pala. Hopeaa tuli silti. Ilkan sarja oli erittäin tasaväkinen ja useimmat ottelut kestivät täyden ajan. Nyt ei kuitenkaan tullut mitalia. Marja pärjäsi erinomaisesti eikä hävinnyt kuin päätä pidemmille keltavöisille, pronssin arvoisesti. Jamin sarjassa muut olivat keltavöisiä ja tällä kertaa häntä parempia, mutta pronssia tuli silti. Christian ja Matias olivat samassa sarjassa, johon oli päässyt mukaan jopa yksi oranssivöinen, joka ainoana voitti Christianin. Tässä sarjassa Christian sai hopeaa, ja Matias oli neljäs. Alexanderin sarjassa oli kahdeksan kisaajaa, joista kuusi keltavöistä. Alexander otteli hyvin, muttei vielä päässyt mitaleille. Villen kaksi ottelua olivat tiukkoja, mutta nyt ei vielä voittoja herunut. Ivan heitti yhden kisan nopeimmista ipponeista, 9 sekuntia, ja sai hopeaa ylempivöisten sarjassa. Kuvassa Christianin pitävä sidonta.

Keväällä on vielä toinen Junnu Cup, Porvoossa, jonne lähdetään oman seuran porukalla mukaan. Kokeneemmille kisaajille etsimme muutaman kovemman kilpailun. Keväällä on ainakin Hontai Shiai 12. maaliskuuta Hakunilassa Vantaalla (sarjoja kaikenikäisille) ja alempivöisten mestaruuskisat 13. maaliskuuta.

Vuoden 2016 ensimmäinen Junnu Cup

Sunnuntaina 24. tammikuuta moni alkeiskurssilainen osallistuu ensimmäisiin judokisoihinsa, Junnu Cupiin. Mukana on toki myös jatkokurssilaisia. Junnu Cup on juuri sopivan oloinen kisa vähän kilpailleille. Vuosaaresta lähtee 12 nuoren joukko Järvenpäähän ottamaan mittaa muiden seurojen judokoista. Kisoihin on ilmoittautunut 170 judokaa, ensimmäistä kertaa myös aikuisia. Osallistujat jaetaan vyö-, ikä- ja painoluokkiin. Tytöille ja pojille on omat sarjansa. Tavoitteena on, että jokaisella olisi mahdollisimman samanpainoisia vastustajia, joilla on suurinpiirtein yhtä pitkä judotausta (valko- ja keltavöiset keskenään, ja oranssit ja vihreät keskenään).

Kokoonnumme hieman ennen aamukahdeksaa Vuosaaren urheilutalolla (osa menee suoraan kisapaikalle). Päivästä voi tulla pitkä, koska osallistujia on paljon. Kilpailukutsusta löytyvät tarkemmat osoite- ja aikataulutiedot (http://www.etelasuomenjudo.fi/@Bin/305183/Junnu+Cup+1-2016+kutsu.pdf).

Kotisalikisojen kuvia

Leevi pyrkii sidontaan

Arianin koshi-guruma

Leevin vauhdikas heitto

Iina ja Riikka ottavat mittaa toisistaan

Ipponeita kotisalikisoissa

Vuosi lähenee loppuaan, mutta vielä ehdimme järjestää itsenäisyyspäivän aattona seuramme kotisalikisat, joissa nuorten peruskurssilaiset pääsivät ottamaan ensikosketuksen kilpailuihin. Lauantaiaamuksi salilla olikin paikalla lähes koko nuorten perus- ja jatkokurssin porukka, josta saatiinkin yhteensä viisi painoluokkaa ja jokaiselle useampi ottelu. Alla kuvassa ottelijat ja ohjaajat.

Ennen otteluja kilpailusäännöt ja tuomarin komennot kerrattiin nuorten kanssa, kaikki tietysti japaniksi. Ippon, matte, osaekomi ja soremade tulivatkin tutuksi. Vanhemmat hoitivat otteluiden ja sidontojen ajanoton, pistetaulun ja ensiavun (jota ei onneksi tarvittu kertaakaan), mikä helpotti kisojen kulkua paljon. Ohjaajat vastasivat alkujärjestelyistä, ottelukirjanpidosta ja tuomaroinnista.

Peruskurssin ensikertalaiset kisaajat pärjäsivät hyvin jatkokurssilaisten vauhdissa, vaikka judokokemusta oli paljon vähemmän. Moni ottelu päättyi ipponiin, joko hienoon heittoon tai pitävään sidontaan, muutama ottelu jopa alle kymmenessä sekunnissa. Oman sarjansa voittivat Konsta, Samuel, Ivan, Tuomas ja Leevi. Alla Riikka heittää harai-goshilla. Lisää kisakuvia on erillisessa artikkelissa näillä sivuilla.

Kevättalvella on tarkoitus osallistua Junnu Cupin osakilpailuun ja hakea kokemusta seuran ulkopuolisista vastustajista.